De woningbouw leidt ook tot perverse praktijken. Zoals bekend spannen mensen procedures aan tot aan de Hoge Raad tegen nieuwe woningbouwprojecten. Bijna altijd gaat het over verlies van uitzicht. En bijna al die bezwaren worden door de Hoge Raad afgewezen. Kansloze missies dus.
Maar hierdoor lopen projectontwikkelaars soms enkele jaren vertraging op en verliezen daarmee heel veel geld. Steeds vaker kopen de projectontwikkelaars het bezwaar af, wat de bezwaarmaker een mooie som geld oplevert. Nu zijn er advocatenkantoortjes die mensen aanschrijven: “Bent u ervan op de hoogte dat er bij uw woning gebouwd gaat worden?” Het advocatenkantoor verzorgt de beroepsprocedure en biedt vervolgens de projectontwikkelaar een afkoopregeling aan.
Het afkopen wordt daardoor een pervers verdienmodel dat betaald wordt door de uiteindelijke koper van de woning.
Woningbouw door D66
Welke partij komt er met een goed plan om de woningbouw uit het slop te trekken? Zoals ik enkele weken geleden schreef maken de plannen van de VVD het alleen maar erger en zijn de GL-PvdA-plannen onvoldoende voor de korte termijn en heel duur. De komende weken houd ik steeds één of twee partijprogramma’s tegen het licht over dit onderwerp. Vandaag D66.
Van D66 heb ik aanzienlijk meer informatie gevonden over dit onderwerp dan van de VVD en GL-PvdA. D66 heeft een behoorlijk uitgebreide lijst met concrete maatregelen in hun verkiezingsprogramma om het tempo te verhogen, om de efficiëntie te verbeteren en om in te spelen op specifieke doelgroepen. Dit zijn de belangrijkste:
- Versnellen van vergunningprocedures en inperken van bezwaarprocedures
- Bezwaren (zienswijzen) moeten vóór besluitvorming al bij de gemeenteraad zijn ingediend om later beroep mogelijk te maken.
- D66 wil dat de Raad van State de mogelijkheid krijgt slechts enkele casussen als bodemprocedure aan te wijzen. Voor de rest geldt dat de bouw al mag beginnen en het proces alleen nog maar kan gaan om eventuele compensatie te bepalen.
- Kunstmatige intelligentie moet ‘eindeloos terugkerende bezwaren’ sneller afhandelen.
- Centrale ‘bouwbaas’ per regio
- Gemeenten mogen dwangmiddelen inzetten om grond aan te kopen of ontwikkeling af te dwingen.
- Onteigening blijft mogelijk, met een ‘mooi bedrag’ voor eigenaar maar zonder exorbitante winsten.
- D66 wil een boete op leegstand van bouwgrond en subsidie op bouwen.
- D66 wil dat we de ruimte in Nederland anders gaan verdelen: minder vee, meer huizen.
- D66 wil tien nieuwe woonplaatsen ontwikkelen en aanwijzen voor nieuwe grootschalige woningbouw, ook op weilanden.
- Een bouwbaas met een centrale organisatie met samengevoegd budget voor infrastructuur en voorzieningen en doorzettingsmacht zorgt dat deze nieuwe woonplaatsen er gaan komen en ontzorgt gemeenten en provincies.
- D66 wil direct bij de bouw investeren in infrastructuur en voorzieningen en wil voor deze langjarige investering miljarden extra vrijmaken uit de staatsschuld.
- D66 wil dat concurrentiewaakhond ACM voorrang gaat geven aan de aansluiting van de grootschalige woningbouwprojecten op het stroomnet.
- Om controle terug te krijgen over onze energierekening moeten we energie dichtbij opwekken, met bronnen die vrij voorradig zijn zoals wind en zon. Daarom is D66 bereid daarin te investeren vanuit de staatsschuld.
- D66 wil dat het Rijk haar verantwoordelijkheid neemt voor funderingsschade (door bijvoorbeeld grondwaterverlaging), gericht de zwaarst getroffen gebieden helpt en zorgt dat mensen ondersteuning kunnen krijgen.
- Gericht woningaanbod
- Prioriteit voor appartementen en compacte woningen voor starters, studenten en senioren.
- D66 wil dat mensen met een hoger inkomen ook meer betalen voor hun sociale huurwoning.
- D66 wil gemengde wijken: een keiharde eis van 30% sociale huur voor alle gemeenten, maar ook een maximum van 50% per wijk.
- Iedereen, of je nu huurt of in een eigen huis woont, mag één kamer verhuren zonder consequenties voor uitkering, belasting, huur of hypotheek.
- Financiële prikkels en subsidies richten zich op betaalbare koop en huur.
- Aanpakken stikstofknelpunten
- Actief vergunningstraject om stikstofruimte vrij te maken voor woningbouw.
- Een forse verlaging van de veestapel en overschakelen naar kringlooplandbouw.
Verder wil D66 de hypotheekrenteaftrek geleidelijk afbouwen en compenseren door middel van belastingverlaging (via de heffingskorting).
Het Eetverblijf
Tijdens ons bezoek vorige week aan de egelopvang heb ik ook geleerd dat je een egel beter niet kan laten eten in het verblijf waar hij ook slaapt. Een egel doet namelijk vaak zijn behoefte tijdens of kort na het eten. Ik heb de volgende dag direct een eetgelegenheid gemaakt. Het hoeft er niet donker in te zijn want eten doet hij ’s nachts. Ik heb gebruik gemaakt van een plastic box. Met een warm stanleymes hebben we aan beide zijden een cirkel uitgesneden. Twee haakse PVC bochten vormen de in-uitgang.
De twee handgrepen zijn voorzien van horrengaas om vliegen en andere insecten zo veel mogelijk buiten te houden. Een zware houten plank er op, een krant op de bodem en de eetgelegenheid was klaar. Als de egel zijn slaapplaats verlaat, kan hij zo naar zijn eten lopen, eerste deur rechts. Direct de eerste nacht dat het eetverblijf er stond, heeft de egel er zijn maaltijd genuttigd. Dat beviel zodanig goed dat hij direct weer terug naar zijn slaapplaats is gegaan om een beetje uit te buiken. Overigens blijkt onze egel behoorlijk zindelijk te zijn.
Voor wat betreft de woningcrisis is onze egel een soort scheefwoner. Hij heeft in z’n eentje twee woningen.